The Business Lounge USA

SUA se aproapie de recesiune

Zvonurile conform cărora SUA ar putea intra în recesiune sunt din ce în ce mai prezente, iar indicatorii macroeconomici sunt priviți cu atenție de investitori în aceasta perioadă. Creșterea economică ar putea fi erodată de o posibilă lipsă de forță de muncă, iar semnale negative și temeri există în acest sens.

Paul Grugman, precum și Robert Shiller (laureți ai Premiului Nobel pentru Științe Economice) anunță o contracție în discursurile lor. Factorii externi (războiul comercial cu China, trendul lent de creștere al economiei mondiale), precum și factori interni (posibila lipsă a forței de muncă, datoriile gigant- 13.500 de miliarde de USD în Q4 2018, în continuă creștere din 2013, criza retail-ului, lipsa de încredere ăn firmele mici) indică direcția spre care se îndreaptă SUA.

Peste 3/4 dintre C.F.O. din companii cred că recesiunea va apărea în SUA până la finalul lui 2020 (și va dura cel mult 6 ani). Conform tuturor specialiștilor Bloomberg, rata de creștere va rămâne pozitivă în 2019, iar perioada de creștere va atinge o durată record de 10 ani.

Există șanse de recesiune de 23.6% pe 1 an, pînă în ianuarie 2020, conform curbei randamentelor (de altfel, semnalul cel mai atent urmărit). Omul de afaceri Jeffrey Gundlach a declarat în ianuarie că “cel mai important semnal de recesiune în prezent” este reprezentat de diferenţa crescândă între așteptările consumatorilor și percepția lor asupra prezentei situații.

Conform agenției de presă Reuters, luna trecută s-a atins un nivel minimal referitor la optimismul firmelor americane de dimensiuni mici de la momentul în care Donald Trump a fost ales președintele SUA în 2016, din cauza perspectivelor economice nesigure.

Creșterea masivă a datoriilor este încă un indicator al faptului ca economia americană va avea de suferit. Finanțele țării se deteriorează constant, datoria națională ajungând de la 21.000 de miliarde USD anul trecut la 22.000 de miliarde USD anul acesta.

Conform CNBC, criza din retail continuă, în timp ce nici o soluție nu se întrevede pentru ieșirea din această criză. Potrivit unui studiu Coresight Research, vor mai urma noi închideri de magazine, după ce 2187 de magazine au pus deja lacătul pe ușă de la 1 ianuarie 2019 (un număr cu 23% mai mare față de ianuarie 2018).

Conform lui Chris Rupkey, economist-șef la MUFG, citat de Reuters, piața muncii nu poate să suțină creșterea atât timp cât va exista o penurie de fortă de muncă pentru mall-uri, magazine sau fabrici.