Povestea fondatorului imperiului Alexandrion, care a construit o afacere de sute de milioane de euro din alcool

Născut în Siria, într-o comunitate creştină, Nawah Salameh este astăzi fondatorul imperiului Alexandrion. În copilărie și adolescență părea să aibă drumul bine stabilit. În timp ce el visa să facă regie de film în Italia sau SUA, tatăl îl vedea medic sau farmacist, ca să poată prelua lanţul de farmacii pe care îl deţinea şi în care fiul îi era de ajutor. Mama a fost cea care a ales să studieze în România, pentru că era o ţară sigură, creştină şi, mai ales, nu îi putea oferi posibilitatea de a rămâne. Revoluţia din 1989 a dat însă toate planurile peste cap. Plecat să facă rezidenţiatul în Atena, spiritul antreprenorial a fost mai puternic. L-a îndepărtat de sala de operaţii şi l-a adus înapoi în România, unde a pus bazele companiei ce avea să devină cel mai mare producător de băuturi alcoolice din ţară. Nu se fereşte să vorbească despre lucrurile prin care a trecut ca să ajungă aici, nici despre greutăţi, dar ţine neapărat să scoată în evidenţă faptul că nimic n-ar fi fost la fel dacă nu ar fi pus preţ pe valori şi familie.

Vă visaţi regizor de film şi aţi ajuns antreprenor cu afaceri de sute de milioane de euro. De unde pasiunea pentru film şi cum se face că aţi ajuns în lumea afacerilor?

Lumea filmului și cea a afacerilor au foarte mulți numitori comuni, în ambele segmente este nevoie de strategie, tărie de spirit și inovație. Precum Alexandrion Group se îngrijește de consumatorii săi, așa are grijă și un regizor să ofere o experiență memorabilă. Pasiunea pentru film reiese din pasiunea pentru a oferi experiențe inedite și cred că reușim asta foarte bine și la Alexandrion Group.

Ştiu că prima alegere a României nu v-a aparţinut, a fost a mamei dumneavoastră. De ce a ales ea să veniţi aici şi apoi ce v-a convins pe dumneavoastră să rămâneţi?

Valoarea familiei este una dintre cele mai puternice pe care le am. În realitate, la nivel subconștient, am știut tot timpul că mama mă ghidează pe o cale bună din iubirea ei de mamă, ea și-a dorit un mediu sigur pentru mine, deci să fie pace și să fie o țară creștină. În plus, la vremea respectivă, regimul comunist din România nu ar fi permis unui cetățean străin să se stabiliească în România și își dorea să mă întorc în țara natală. A venit însă Revoluția și destinul meu a luat altă turnură. România m-a cucerit prin ceea ce are ea de oferit și prin oportunitățile de dezvoltare pe care mi le-a dat.

Aţi urmat Facultatea de Medicină. De ce Medicină? Nu prea avea legătură cu platoul de filmare.

Da, nu avea legătură cu platoul de filmare și a fost, de asemenea, o alegere făcută sub ghidajul familiei mele. Tatăl meu și-a dorit dintotdeauna ca eu să urmez o profesie similară lui, farmacist sau medic. A încercat totuși să îmi facă pe plac și am mers la ambele universități. Pragmatismul, sub aspectul financiar, a învins. Taxa de la Medicină era mai mică decât cea de la Regie-Film. Așa am ajuns să urmez acest drum profesional care chiar m-a ajutat.

Statutul în societate pe care un medic îl are este foarte valoros acolo de unde vin, iar acum consider că a fost una dintre alegerile mele cheie la nivel profesional, prin toate ușile pe care mi le-a deschis. De asemenea, aceste studii m-au ajutat să înțeleg mai bine comportamentul de consum al clienților Alexandrion și cum să inovăm acest domeniu în așa fel încât să avem astăzi parte de consum responsabil și educație în acest domeniu, aspecte care nu erau acoperite în România la debutul companiei.

Unde aţi urmat Medicina şi ce au însemnat anii aceia pentru dumneavoastră? Cum au fost anii studenţiei într-o ţară care trăia în frig, foame şi sub autoritatea comunistă? Cum aţi resimţit lucrurile acestea?

Am urmat Facultatea de Medicină din cadrul Universității de Medicină și Farmacie Carol Davila și au fost unii dintre cei mai frumoși și haotici ani din viața mea. Frigul și foamea le-am ignorat ușor pentru că eram mereu îndrăgostit. Erau lucruri mai bune decât acum și altele mai rele decât acum. Neavând termen de comparație de ”mai bine” nu m-am plâns, ci mai degrabă m-am adaptat provocărilor acelor vremuri.

Știam de atunci că îmi doresc mai mult, să ordonez acest haos, să regizez mai frumos în platoul de filmare al afacerilor din România.

Revoluţia din ‘89 v-a prins în România. Cum aţi trăit acele zile?

Chiar în zilele acelea când a izbucnit Revoluția în România eu am plecat la Salonic, în Grecia. Ascultam Europa Liberă ca să aflu vești din țară. Am deschis radioul abia când am ajuns în Grecia. Eram îngrijorat pentru fratele meu mai mic care rămăsese în România. La acel moment, toți studenții străini erau scoși din România de Ambasadele țărilor de proveniență, pe la Ruse. Mulți dintre aceștia au venit în Atena. Astfel, în centrul Atenei era plin de mașini cu număr de România, acestea aparținând studenților.

Spuneaţi la un moment dat că aţi fost un student veşnic îndrăgostit. Îndrăgostit de femei, de viaţă, de experienţe?

Îndrăgostit de tot ceea ce e frumos! Cred că acest sentiment vine din determinarea și fructificarea tuturor oportunităților care îți ies în cale. Atâta vreme cât ai credință în Dumnezeu și te consideri un om puternic, nu văd de ce nu ai iubi viața, când aceasta are atât de multe de oferit.

De ce aţi ales Atena pentru rezidenţiat?

Cunoșteam limba și cunoșteam și țara. Acesta a fost motivul pentru care am ales această capitală. Aici îmi doream să fac chirugie generală 3-4 ani. Planul era ca mai apoi să plec în Brazilia unde să practic chirurgia plastică. Dar nu s-a mai întâmplat așa. Viața a luat altă turnură.

Cum aţi trecut de la Medicină la antreprenoriat?

Spiritul antreprenorial m-a însoțit încă din copilărie și consider că o parte a fost și moștenită de la tatăl meu – distribuitor de medicamente și proprietarul unui lanț de farmacii. Pasul de la medicină la antreprenoriat l-am făcut pe vremea când îmi făceam rezidențiatul în Atena. Statutul meu în societate, ca medic, îi făcea pe oameni să caute în mine un sprijin și sfaturi pentru rezolvarea problemelor pe care le aveau. Un om de afaceri din Cipru mi-a propus la acel moment implicarea într-un export de ciocolată în Ucraina. Pentru că a fost un succes, mi s-a propus repetarea acestei afaceri, dar am ales să nu merg pe acest drum. Tot în același an, un producător din Creta mi-a propus să investesc în mica sa fabrică, unde producea doar Alexandrion și Kreskova.

Ştiu că n-a fost prima alegere să intraţi în afacerile cu băuturi spirtoase şi că aţi luat decizia cu inima. Ce şi cum v-a convins?

Nu m-am lăsat convins ușor, este adevărat, pentru că am nevoie de toate informațiile înainte de a mă implica, pentru a crede într-un concept. Mi-am ascultat inima atunci când, plecând din mica fabrică de spirtoase din Creta, pe stradă toți trecătorii îl salutau pe proprietarul acestei afaceri, iar asta m-a făcut să îmi amintesc de tărâmurile natale, unde în comunitatea mică și unită din Marmarita oamenii valoroși erau, de asemenea, respectați și salutați de toată comunitatea. Acest moment m-a motivat să preiau frâiele distileriei.

Cât de mult a contat instinctul în deciziile luate de-a lungul vieţii?

Deși de cele mai multe ori mă bazez pe rațiune, strategie și analiză, acestea nu au făcut altceva decât să îmi confirme instinctele pe care le-am avut de la început în fiecare proiect în care m-am implicat.

Cum aţi decis să faceţi trecerea de la import-export la producţie şi de ce aţi ales România?

M-am implicat 100% în dezvoltarea acestui business pentru ca el să dea roade. La un moment dat, capacitatea micii distilerii din Creta nu a mai putut face față cererii pieței. A fost o decizie strategică de a construi o facilitate de producție mult mai mare. Partenerii mei își doreau să investim în URSS, dar am considerat România o decizie mai bună, deoarece nu era la acel moment pe harta investițiilor străine.

Cumva, mai toate brandurile din grup au o legătură cu o bucăţică de istorie. E o întâmplare sau o decizie?

Istoria care îmbracă fiecare brand din portofoliul Alexandrion este cu siguranță o decizie și nu întâmplare. Coordonata în jurul căreia orbitează fiecare produs Alexandrion Group este calitatea superioară, iar această desăvârșire nu poate fi atinsă într-un timp scurt. De asemenea, Alexandrion Group nu a venit niciodată în fața consumatorilor săi doar cu o băutură, ci cu o experiență prin care a dorit să sublinieze adevăratele valori umane într-o manieră memorabilă. Această decizie vine din respect pentru înțelepciunea umanității și în vederea continuității a tot ce este nobil la nivel global.

Sprijiniţi cultura şi sportul românesc. Cât de importante sunt lucrurile acestea pentru dumneavoastră şi pentru un popor, în general?

Cultura și sportul reprezintă doi piloni esențiali ai unui popor pentru că sunt factori de progres ai societății. O bună parte din elita unei țări se regăsește în aceste domenii. Spun acest lucru pentru că ”elita” nu are o legătură directă cu ”averea”. Dar aceste valori sunt lăsate de multe ori în umbră, într-un mod absolut nemeritat, adesea din ignoranță. Spre exemplu, un sportiv, pentru a face performanță, este perseverent și disciplinat de copil și performanța sa face mândră o țară întreagă.

Sunt convins că tânăra generație are nevoie de modele. De aceea din 2014 premiem anual în România și în Diaspora personalități din toate mediile culturale prin intermediul Fundației Alexandrion, sub egida Premiilor Constantin Brâncoveanu. În sfera sporturilor avem Trofeele Alexandrion care onorează sportivii români încă din anul 2015. Am extins premierea culturală și pentru potențialul manifestat de pionierii tinerelor generații prin Premiile Matei Brâncoveanu și de doi ani, premiem personalități la nivel global prin intermediul Premiilor Constantin Brâncoveanu International. Pentru că Alexandrion Group devine o companie globală, unde merge aceasta, merge și Fundația Alexandrion. Ne arătăm respectul și recunoștința în fața puterii exemplului oamenilor de valoare prin intermediul acestor premii, devenite deja tradiție.

Cipru, Brazilia şi acum SUA. Credeaţi acum 25 de ani că afacerea pe care o construiţi va deveni una globală?

Acum 25 de ani se discuta despre libertate conceptual și fiecare încerca să o înțeleagă și să o materializeze cât mai bine. Am intuit trendurile de dezvoltare pe parcursul anilor și a fost un moment când mi-am dat seama că Alexandrion Group va deveni mai puternic atunci când va urma dezvoltarea durabilă globală.

Vorbiţi des de familie şi de casă în asociere cu afacerea dumneavoastră. Ce aţi învăţat din familia dumneavoastră şi aţi adus în business?

Ce am preluat din învățăturile pe care le-am primit din familie și le-am adus în Alexandrion Group sunt valorile după care m-am ghidat toată viața. Respectul pentru consumatori, parteneri și mediul înconjurător, mândria pe care o avem cu produsele și oamenii noștri și bineînțeles cu principiile de familie asociate, integritatea, loialitatea și comportamentul responsabil, sunt lucrurile pe care le-am adus și crescut în companie, punând accent pe calitate, istorie și inovație.

Românii ştiu puţine lucruri despre ţara dumneavoastră natală. Povestiţi-ne puţin despre Siria şi Marmarita, cum era viaţa acolo acum 50 de ani, care a fost rolul familiei dumneavoastră în acea regiune, ce şi cum s-a schimbat de când aţi plecat de acolo.

Localitatea de unde provin a fost întemeiată acum 500 de ani de 4 familii. Una dintre familiile fondatoare este cea din care provin. Este de asemenea o zonă creștină 100%. Eu mă consider 20% sirian și 80% român vorbind din punctul de vedere al timpului petrecut acolo și aici. Nu pot alege. Iar faptul că acum Siria trece prin momente tragice este foarte greu de acceptat pentru mine, este aproape de neînțeles. Acum, acolo sunt mii de urmași ai acestor familii care trec prin momente de nedescris.

De la veşnic îndrăgostit la familist cu 3 copii. Cum v-a cucerit soţia? Care este secretul unei relaţii care să reziste?

Provin dintr-o familie tradițională, conservatoare a moralității, care trăiește în respect de ani de zile. Acest respect dintre noi îl transmitem și copiilor noștri și consider că secretul care face o relație să reziste este redat tot de acest respect.

Ce lucruri aţi ţinut neapărat să le transmiteţi copiilor dumneavoastră şi ce ar trebui să ştie copiii din zilele noastre?

Ce îmi doresc să transmit copiilor mei este responsabilitatea întru evoluție și smerenie, deoarece este nevoie de putere, perseverență și credință pentru a avea succes și o viață frumoasă.

Alexandrion Group este o afacere de familie și copiii mei o vor prelua, iar pentru acest lucru ei trebuie să fie pregătiți pentru ceea ce implică o afacere de această dimensiune. Copiii zilelor noastre trebuie să devină responsabili cât mai devreme și să aibă o strategie în ceea ce privește parcursul lor profesional. Avem la ora actuală meserii care dispar, pentru care în zece, douăzeci de ani nu va mai fi cerere. Ei trebuie să se orienteze și să își aleagă o meserie care se caută în piață pentru a evolua pe termen lung.

Articolul Fondatorul imperiului Alexandrion, sirianul cu inimă de român și rețeta unui doctor care a construit o afacere de sute de milioane de euro din alcool apare prima dată pe life.ro.