Informații utile despre sistemul de aer condiționat al mașinii dumneavoastră

Informații utile despre sistemul de aer condiționat al mașinii dumneavoastră

Cu toții ne dorim răcoare în mașină pe timp de vară, mai ales când mergem mult prin oraș, la orele prânzului când temperaturile sunt cele mai ridicate. Pornirea sistemului de A/C în aceste zile toride de vară, reprezintă o adevărată binecuvântare.

La întrebarea cum funcționează sistemele de aer condiționat ale mașinii, majoritatea oamenilor au răspuns: „Nu-mi pasă cum funcționează, vreau doar să funcționeze!” Deși acesta poate fi un răspuns comun, nu răspunde la întrebare. Dacă sunteți o persoană care a fost întotdeauna curios despre cum funcționează în general o mașină dar și sistemul de A/C, atunci s-ar putea să vă interese următoarele rânduri.

Cum funcționează A/C-ul într-o mașină?

Sistemul de aer condiționat dintr-o mașină funcționează prin manipularea agentului frigorific între starea lichidă și starea gazoasă. Pe măsură ce agentul frigorific își schimbă starea, acesta absoarbe căldura și umiditatea din vehicul și permite sistemului să emită aer rece și uscat. Pentru a schimba agentul frigorific între starea lichidă și starea gazoasă, sistemul de aer condiționat funcționează pentru a controla presiunea și temperatura. Sistemul de A/C, nu vă mai porni la un moment dat dacă presiunea din instalație este prea mică, adică, dacă agentul frigorific a fost consumat sau chiar pierdut.

Refrigeranți pentru sistem A/C

În trecut, sistemele de aer condiționat auto foloseau R-12 ca agent frigorific. R-12 sau “Freon” așa cum utilizăm cu toții termenul, este un agent frigorific foarte eficient pe bază de CFC (clorofluorocarbon), care nu este inflamabil și nu este otrăvitor pentru oameni. La sfârșitul anilor 1980, oamenii de știință au descoperit că utilizarea pe scară largă a R-12 dăuna stratului de ozon al Pământului, moment în care au început studii pentru o noua formulă astfel cât să putem avea în continuare aer rece în mașină, dar fără a mai polua.

Producătorii au trecut la R-134a la mijlocul anilor 1990. R-134a este un agent frigorific pe bază de HFC (hidrofluorocarburi) care nu are proprietățile de distrugere a ozonului ale R-12/Freon. Cel mai nou agent frigorific este R-1234yf, care produce mai puține gaze cu efect de seră. În Europa este necesara utilizarea R-1234yf.

Defecțiuni comune ale sistemului AC

Deoarece sistemele de aer condiționat auto funcționează sub presiune, acestea trebuie să rămână complet etanșate față de mediul înconjurător. Orice lucru care permite agentului frigorific să scape sau pătrunderea contaminanților poate provoca o defecțiune.

Dacă există o scurgere în orice componentă, pur și simplu reîncărcarea sistemului cu agent frigorific nou va fi în cel mai bun caz o soluție temporară deoarece acesta se vă pierde din nou. Identificați scurgerea, înlocuiți componenta defectă și apoi reîncărcați sistemul.

Nu numai că o scurgere a sistemului nu vă asigura o funcționare optimă a sistemului de A/C, dar poate deteriora compresorul. Compresorul se poate supraîncălzi și se poate deteriora prin încercarea de a funcționa cu prea puțîn agent frigorific în sistem. Compresoarele, în general, nu sunt reparabile și sunt o piesa destul de scumpă de înlocuit.

Pentru a funcționa corect, radiatorul de AC are nevoie de un flux constant de aer prin aripioarele sale. Resturile de pe drum, insectele prinse în acele mici orificii și murdăria pot reduce fluxul de aer, cauzând defecțiuni ale sistemului. Acesta este montat direct în spatele grătarului vehiculului, lăsându-l oarecum expus și riscând blocarea parțială.

Ce se întâmplă pe scurt în sistemul de aer condiționat?

Când sistemul de aer condiționat este activat, agentul frigorific (gazul) se deplasează către radiator. Aerul proaspăt din atmosferă trece prin radiator, ceea ce face ca gazul să scadă în temperatură și să devină lichid. Acel lichid trece printr-un recipient, care elimină impuritățile, înainte de a ajunge la o supapă de expansiune termică. Supapa vă permite să controlați temperatura prin reglarea debitului de lichid. Lichidul este apoi transformat într-un vapor pe măsură ce trece prin serpentinele de evaporare, care ulterior este suflat în cabină sub formă de aer rece. Agentul frigorific a devenit din nou un gaz până în acest moment și revine la compresor gata pentru că procesul să înceapă din nou.

În momentul în care doriți să încarcați instalația cu agent frigorific, este necesar să apelați la o firmă autorizată în acest sens, pentru a putea avea garanția că se va utiliza substanța potrivită. În caz contrar, sistemul de A/C nu va funcționă optim și se poate defecta în timp. De exemplu, pentru cele mai bune rezultate și pentru o funcționare optimă, puteți apela la cei de la Anvelopejantealiaj.ro pentru servicii de incarcare freon Ploiesti.

Momentul perfect de confort în mașină îl putem defini prin menținerea temperaturii cabinei între 20 și 25 de grade Celsius și eliminarea umidității, lucru care este posibil doar prin existența unei instalații de A/C pe autoturism.

Un sistem de aer condiționat auto constă dintr-o versiune compactă a componentelor aparatului de aer condiționat normal care are un evaporator, un compresor, un radiator/condensator, un dispozitiv de expansiune și un ventilator care sunt montate într-o mașină pentru a asigura aerul condiționat în interiorul habitaclului pasagerilor. Acest sistem de aer condiționat preia putere de la arborele cotit al motorului și simplu de pornit sau oprit, de la butonul special din bord.